Veden ja lämmön toimitus – miten varautua poikkeustilanteisiin?
Veden ja lämmön toimitus poikkeustilanteissa |
Fingridin mukaan suurten epävarmuuksien seurauksena suomalaisten on syytä varautua tulevana talvena mahdollisen sähköpulan aiheuttamiin sähkökatkoihin. Mahdollisilla sähkökatkoilla on vaikutusta myös veden ja lämmön toimitukseen, ja energia- ja vesiosuuskunta varautuu osaltaan poikkeustilanteisiin. Toimitusvarmuutta pyritään pitämään yllä esimerkiksi varavoimakoneiden avulla. Taloyhtiöiden ja kotitalouksien varautuminen Taloyhtiöt ja kotitaloudet voivat varautua poikkeustilanteisiin hankkimalla esimerkiksi pienen kannettavan aggregaatin, jolla voi syöttää sähköä kaukolämmönvaihtimelle, jolloin lämmöntoimitus kaukolämpöverkosta myös varsinaiseen kiinteistöön pääsee jatkumaan. Huomioi juomavesi kotivarassa Vesihuoltolaitoksen varautumisesta huolimatta sähkökatkot voivat keskeyttää veden tulon. Kaikissa kotitalouksissa onkin hyvä olla osana kotivaraa varastossa puhdasta juomavettä muutaman päivän tarpeeseen, 6-10 l/hlö. Lisäksi on hyvä olla puhtaita kannellisia ämpäreitä tai kanistereita veden kuljetukseen ja säilytykseen. Minimoi vedenkulutus Jotta viemäriverkoston kapasiteetti ei sähkökatkotilanteessa ylity ja johda jätevesiylivuotoihin tai jopa viemäreiden tulvimiseen kiinteistöillä, on tärkeää minimoida vedenkulutus sähkökatkon ajan, vaikka vedentoimitus jatkuukin. Esimerkiksi suihkussa käyntiä, kylpyä ja harkinnan mukaan vessanpytyn vetämistä on syytä välttää sähkökatkon ajan. Tarkista tulvimisen estolaitteet Kiinteistöillä mahdollisesti olevien tulvimisen estolaitteiden toimivuus on syytä tarkistaa ja varmistaa ennen sähkökatkoja. Mikäli asiakkaalla on kiinteistökohtainen jätevedenpumppaamo, voi vedenkäytön jatkaminen aiheuttaa nopeastikin viemärin tulvimisen kyseisellä kiinteistöllä. Tiedotamme asiakkaitamme mahdollisista poikkeustilanteista verkkosivustollamme sekä somekanavissa. Tutustu myös 72 tuntia-sivustoon varautumisesta täällä. |